Het bureau ligt vol

Een oudere mevrouw meldt zich bij ons omdat ze het overzicht mist over haar administratie. Haar bureau ligt letterlijk bezaaid met papieren. Tijdens het eerste gesprek vertelt ze me dat ze in scheiding zit en dat haar ex laatst langs kwam en uit de ordners verschillende stukken heeft gepakt en meegenomen. Hij heeft een rotzooi achter gelaten en nu haar advocaat om stukken vraagt, kan ze niks meer vinden.
Advocaat
Een tweede punt dat lastig voor haar is, betreft het contact met haar advocaat. Die reageert maar niet op haar belletjes en ze weet niet wat ze er mee moet. Vanwege bezit dat nog verdeeld moet worden, wordt de advocaat uit de boedel betaald. Het frustreert haar dan ook dat de advocaat niet meer doet voor zijn geld.
Ik stel voor om haar advocaat te bellen en een gezamenlijke afspraak te plannen. Ze heeft haar twijfels of dit me gaat lukken, gezien ervaringen die ze met deze advocaat heeft. Wonder boven wonder krijg ik de advocaat zelf aan de lijn en eerst wil ze het telefonisch afhandelen. Toen ik benadrukte dat het beter zou zijn om elkaar persoonlijk te zien en dit tijdswinst zou opleveren, ging de advocaat overstag. Wij konden snel terecht en het gesprek was verhelderend. Het werd duidelijk welke informatie de advocaat nodig had en die kon mevrouw toch snel vinden.
Verwerking
Mijn rol bij haar administratie was om eerst met haar te bespreken hoe het voor haar overzichtelijk kon worden. Ze had ordners en door een alfabet toe te voegen konden alle papieren goed vindbaar worden opgeruimd. Dat gaf rust. Door deze twee interventies kwam er ruimte om over haar gevoelens rondom de scheiding te praten.
Deze storytelling komt van onze collega Albert, waarvan we afgelopen week helaas afscheid mochten nemen. Hij had een tijdelijk contract bij De Kaai.